Antreprenorii ale caror afaceri online nu au site-urile optimizate pentru dispozitivele mobile risca sa piarda un numar impresionant de clienti odata cu implementarea algoritmului Mobile First Index dezvoltat de Google. Incepand cu anul 2019, Google va integra din ce in ce mai mult indexarea care are in vedere experienta utilizatorilor pe versiunea de mobil a site-ului, pentru a determina pozitia acestuia in pagina cu rezultate a motorului de cautare. In ce masura vor fi afectate magazinele online si ce este de facut pentru a ramane vizibile pentru clienti?

Google a facut anuntul ca incepand cu anul viitor va fi lansat un nou algoritm denumit Mobile First Index. Acesta va avea ca scop principal determinarea performantelor variantelor de mobil ale site-urilor astfel incat in pagina cu rezultate de pe motorul de cautare Google sa se afiseze site-urile cele mai performante din acest punct de vedere.

“Mobile First Index reprezinta modul in care Google intelege nevoile utilizatorilor de internet, care, in zilele noastre, sunt mobile first. Acest lucru marcheaza faptul ca web-ul este accesat predominant de pe dispozitive mobile, ceea ce conduce la o iminenta indexare mobile first a continutului online.

Potrivit informatiilor de care dispunem pana la acest moment, Google va indexa initial atat varianta de desktop cat si varianta mobila a unui site, urmand ca in timp, pe masura ce noul algoritm isi va manifesta utilitatea, sa se puna accentul numai pe varianta de mobil.

In ce masura afecteaza algoritmul magazinele online

Este indicat ca orice antreprenor care detine un magazin online sa isi optimizeze varianta pentru mobil a site-ului, astfel incat aceasta sa capete un plus de valoare dupa indexare.

Traficul site-urilor de e-commerce vine in proportie de 70-80% de pe dispozitivele mobile, lucru care inseamna ca 4 din 5 clienti nu vor finaliza o comanda din cauza neadaptarii continutului site-ului la tipul de dispozitiv de pe care acestia il acceseaza, respectiv telefonul mobil. Este recomandat ca magazinele online sa aiba implementata macar varianta responsive pentru dispozitivele mobile, lucru care va face ca varianta de dsktop a site-ului sa se adapteze (continut, dimensiune) la dimensiunea ecranului dispozitivelor mobile.

Ce schimbari trebuie sa faca magazinele online pentru indexare

Ceea ce se va afisa pe varianta de mobil a site-ului, spre deosebire de continutul de pe desktop, trebuie sa fie regandit ca dimensiune si ca volum de informatie deoarce utilizatorii nu citesc si nu consuma continutul de pe mobil asa cum o fac de pe desktop.

Cu alte cuvinte, continutul de la adresa URL pentru desktop trebuie sa fie optimizat pentru mobil astfel incat cand acesta este afisat pe display-ul telefonului mobil sa fie relevant si usor de citit.

Motorul ce cautare va indexa paginile in baza a doua caracterisitici esentiale: relevanta contextuala si autoritate. Asadar deciziile pe care le luati cu privire la continutul paginilor care se afisaza pe mobil, cuvintele pe care le folositi si felul in care paginile se interconecteaza, vor avea o importanta mai mare decat in ​​prezent, potrivit spuselor marketerilor.

Sfaturi practice:

  • In ceea ce priveste relevanta este bine sa va asigurati ca informatiile si continutul de pe desktop sunt disponibile si pe dispozitivele mobile. Pentru ca algoritmul sa perceapa site-ul ca fiind relevant trebuie ca si pe mobil sa existe aceleasi idei, aceleasi pagini, acelasi mesaj, insa cu un text mai scurt decat pe desktop.
  • Atentie! Daca continutul pentru site-ul mobil trebuie adaptat si redimensionat, aveti mare grija sa nu taiati din bucatile de continut pentru ca acestea transmit semnale contextuale importante catre algoritmul motoarele de cautare. Afisarea tip acordeon este ideala pentru experientele de pe dispozitivele mobile deoarece face continutul mai agreabil pentru utilizatorii ecranelor mici.
  • Nu ingramaditi fragmente de continut de pe mai multe pagini de desktop pe o singura pagina pentru mobil. Aceasta practica v-ar putea crea probleme. Paginile individuale care contin cuvinte cheie particulare au abilitatea de a influenta mai puternic temele contextuale. Comprimarea continutului intr-o singura pagina determina subiectul cuvintelor cheie pentru fiecare clasa de continut, conducand astfel la o slaba clasare.
  • Felul in care interconectati paginile conteaza, pentru ca o legatura clara intre pagini va asigura ca intregul site a fost indexat corect. O modalitate buna de a afla ca nu exista modificari ale performantei de rang dupa indexarea mobila efectuata de catre Google este urmarirea felului in care se oglindesc linkurile de navigare ale site-ului de desktop. Ele se pot afisa intr-o alta ordine, intr-un mod diferit sau intr-un meniu acordeon, atata timp cat sunt redate aceleasi linkuri de navigare. In acest mod te poti asigura de faptul ca autoritatea de legatura este transmisa in acelasi mod pe intregul site.
  • In cele din urma, site-urile mobile vin cu reguli de optimizare specifice. Google relateaza aceste lucruri in ghidul dezvoltatorului. Folositi elemente canonice si alternative in cadrul paginilor redate atat pe site-urile mobile cat si pe cele de pe desktop, pentru a comunica algoritmilor Google ca paginile sunt realizate in oglinda. Accesati Google Developers pentru a afla care sunt recomandarile specialistilor pentru site-urile separate de mobil.
  • Pentru o ultima verificare utilizati testul mobile-friendly de la Google. Retineti este recomandat sa testati fiecare tip de pagina care foloseste template-uri diferite, cum ar fi paginile de produse, pagina principală, paginile de categorii sau paginile de continut. Atentie! Testul Google nu va ofera siguranta ca site-ul mobil trimite aceleasi semnale de relevanta si autoritate in index, ca site-ul de pe desktop – un astfel de test nu exista – insa va indica daca modalitatea in care faceti acest lucru este corecta, conform liniilor directoare Google.

Cum se poate verifica daca Google vede paginile pe mobile

Verificarea se poate face cu Fetch and Render tool din Google Search Console. Rezultatele redate sunt ceea ce poate vedea si indexa Google din versiunea ta de mobile. Daca exista probleme, administratorul site-ului trebuie sa sesizeze ce nu este in regula si sa remedieze problemele sau sa imbunatateasca anumite aspecte, apoi sa refaca testul.