In urma cu aproximativ sapte ani, un cuplu din Iasi, sot si sotie, lansau un canal de YouTube cu muzica si animatii pentru copii – un proiect ce a luat nastere mai mult dintr-o joaca, a ajuns sa le aduca tinerilor, anul trecut, venituri de 2,2 milioane de lei. Cum a devenit aceast proiect o afacere, care sunt costurile pentru producerea de continut unic pentru canalul de YouTube si care este mersul lucrurilor in aceasta industrie.

In anul 2012, cand proiectul TraLaLa se lansa, optiunile in ceea ce priveste muzica in limba romana pentru copiilor erau limitate. Asa s-a declansat ideea acestui canal de YouTube cu videoclipuri si cantecele distractive pentru copii, realizat de sotii Alexandru si Cristina Badan.

“Noi nu am gandit la inceput acest proiect ca pe o afacere. Avem trei copii. Primii doi aveau la momentul respectiv 3-4 ani si cautam sa le punem muzica si videoclipuri pe YouTube – platforma care luase deja o amploare considerabila. Din pacate optiunile in limba romana erau limitate, asa ca ne-am gandit sa producem noi continut.

A fost doar o simpla idee pe care am inceput sa o punem in practica desi niciunul dintre noi nu era implicat in vreun fel in industria muzicala, nu aveam nicio legatura cu domeniul. Nu aveam habar ce inseamna productia audio-video, asa ca am luat totul pas cu pas. Obiectivul nostru era sa producem continut unic, asa ca cel mai important pentru noi era sa nu utilizam muzica piratata” – povesteste Alexandru Badan.

Cum se fac bani cu un canal de YouTube

In prezent, cei doi soti investesc lunar circa 40.000 euro pentru continutul audio-video postat pe canalul lor de YouTube.

“Animatia este in mod clar cea mai costisitoare. In ultimul timp investim in productii 3D, pentru care costurile depasesc 5.000 de euro/minut. Din cauza faptului ca Romania dispune de foarte putini animatori, apelam adesea la serviciile unor animatori straini.

De anul trecut am inceput sa difuzam pe TraLaLa Channel si desene animate pentru copii. Suntem mandrii ca am reusit sa aducem in romania, in premiera, seriale animate de top care ruleaza la TV in strainatate, precum Albinuta Maya, Vic Vikingul sau BabyRiki. Foarte multi bani sunt investiti si in licentele de difuzare si dublajele desenelor animate” –  explica antreprenorul.

Drumul pe care il parcurge o animatie pentru a ajuge pe YouTube in forma finala:

  1. Selectarea melodiilor
  2. Realizarea negativului piesei
  3. Transmiterea calupului muzica/text catre interpreti. “Majoritatea pieselor sunt inregistrate cu vocile corului de copii Meloritm, coordonat de prof. Elena Nicolai. Vocile pentru  LooLoo Kids Ghannel, canal in limba engleza, sunt inregistrate in SUA deoarece este foarte important pentru o limba straina ca vocile sa fie native” – explica Alexantru Badan.
  4. Inginerul de sunet mixeaza vocile cu muzica si in aceast fel partea audio este gata.
  5. Se transmite directorului de concepte fisierul audio iar acesta concepe scenariul animatiei (schitele scenelor si descrierea)
  6. Informatiile ajung la echipa de animatie si astfel este gata si partea video
  7. Urmeaza etapa de corecturi si adaugarea de efecte sonore
  8. Editarea animatiei pentru upload
  9. Publicarea pe YouTube.

TraLaLa Channel a intregistrat pe YouTube, de la infiintare si pana in prezent, aproximativ 1,5 miliarde de vizualizari si o audienta de 5 milioane.

O audienta care, surprinzator, nu este in totalitate din Romania, chiar daca aproape tot continutul este in limba romana.

Aproximativ 65% din trafic este local, in timp ce 8% dintre vizitatori sunt din Republica Moldova, iar restul de 27% sunt din Diaspora, din tari precum SUA (5,5%), Italia, Spania, Franta, Austria, UK.

Vazand aceste procente am luat decizia ca in 2014 sa intram pe piata internationala prin LooLoo Kids Channel, canal exclusiv in limba engleza . Pentru acest canal am creat continut video 3D pentru cele mai populare cantece din limba engleza. Acest pas a reprezentate o imensa provocare pentru noi deoarece doream sa patrundem pe un segment de piata cu o concurenta foarte mare, noi fiind new entry.

Cele doua canalele TraLaLa si LooLoo Kids aduna lunar aproximativ 160 de milioane de vizualizari.

Anul trecut firma tinerilor ieseni a inregistrat o cifra de afacere de 2,2 milione de lei, aproape dublu fata de anul precedent. Veniturile generate de cele doua canalele de YouTube au doua surse:

  • veniturile directe, din publicitatea afisata de YouTube
  • venituri din parteneriate cu firme prezente in Romania

Mecanismul e foarte simplu. Probabil acesta este si motivul pentru care YouTube are succes in comparatie cu alte site-uri. Practic, toate site-urile incaseaza bani din publicitate, doar ca YouTube recompenseaza creatorii de continut cu 55% din venituri.

“In primii ani noi doar ivesteam in acest proiect, veniturile fiind aproape inexistente. Insa am continuat sa lansam materiale audio-video pentru copii si traficul a crescut spectaculos, astfel am reusit sa avem venituri din publicitatea pe YouTube.” – declara antreprenorul.

In anul 2016, dupa ce am atins pragul de un miliard de vizualizari pe YouTube si am devenit vizibili, au inceput sa apara si oportunitati de colaborare cu firmele care se adreseaza copiilor. Am primit numeroase solicitari de la firme mari din domeniul pharma si alimentar pentru plasarea de produse, realizarea de animatii si cantecele personalizate sau continut cobranded. De exemplu, in prezent suntem implicati intr-un proiect de plasarea a unui personaj animat foarte popular in reclamele TV la produse alimentare pentru copii, intr-o serie animata marca TraLaLa” –  explica Alexandru Badan.

Procentele care masoara veniturile generate de cele doua surse, respectiv publicitatea pe YouTube si parteneriatele, difera destul de mult de la luna la luna. Aceste fluctuatii apar datorita faptului ca anumite parteneriate presupun plati lunare iar altele strict pe cate un proiect. Exista luni in care 70% din profit este generat de proiecte, dar acestea sunt de cele mai multe ori exceptii, venitul constant provenind din reclamele afisate de YouTube.

“Asadar, veniturile oscileaza in functie de proiecte si de traficul inregistrat pe canalul de YouTube. Sunt perioade cu trafic foarte mare, cum ar fi lunile de iarna, cand copii stau foarte mult in casa si ne urmaresc. Lunile de vara find cele mai slabe din punct de vedere al traficului.  De asemena, noi depindem foarte mult de piata de publicitate din Romania care oscileaza de asemenea, incasarile din publicitate fiind mai scazute in lunile de inceput de an.” – declara cei doi antreprenori.