In anii 2000 marketingul online era stapanit de motoarele de cautare si de optimizarea SEO si SEM. Odata cu inceputul anului 2010 marketingul pe retelele de socializare si Facebook a inceput sa ia proportii considerabile. In ultimii doi ani am vazut evolutia marketingului online pe platforme mobile, insa in prezent, oamenii isi doresc mai mult, isi doresc un tip de marketing online personalizat, iar solutia este intruchipata de serviciile de mesagerie.

Marketingul online tinde sa se mutat de la retelele sociale la platformele de mesagerie, astfel, in viitorul apropriat, acesta va functiona pe Facebook Messenger, SMS, Apple iMessage, Slack si WeChat.

Un nou canal de marketing online reprezinta pentru antreprenori o ocazie excelenta de a experimenta noi formate de anunturi si de a se conecta intr-un nou mod cu clientii. Pe masura ce afacerile implementeaza noile forme de marketing online prin intermediul serviciilor de mesagerie, chatbotii devin o tehnologie extrem de convingatoare si necesara in aceasta industrie.

Ce sunt chatbotii?

Un chatbot este de fapt un programe care poate efectua convorbiri text sau audio cu ajutorul inteligentei artificiale.

In prezent, mai multe companii elaboreaza chatboti pentru Amazon Echo, Facebook Messenger, Kik si SMS pentru a facilita convorbirea direct cu utilizatorii. Acesti chatboti executa sarcini precum:

  • recomandarea de haine (H & M)
  • ofera sfaturi legate de ingrijirea personala (Sephora)
  • proceseaza comenzi direct de la clienti (Dominos)
  • etc.

Chatbotii sunt un instrument important care ajuta la crearea unei legaturi intre client si brand

In publicitatea online traditionala, agentiile de digital marketing utilizeaza click-ul pe un anunt ca instrument de lagatura intre brand si client, insa, in viitor, utilizarea chatbotilor va face ca aceasta activitate (click) sa devina o conversatie.

Disney a furat startul si i-a dat viata ofiterului Judy Hopps bot pe Facebook Messenger doar pentru a-si testa audienta inainte de lansarea filmului. In loc sa priveasca in mod pasiv un trailer de film, utilizatorii Facebook Messenger au participat la un joc interactiv in care personajul si-a exprimat povestea.

Utilizatorii au petrecut, in medie, mai mult de 10 minute vorbind cu personajul, multi dintre acestia reluand conversatia cu personajul pentru a reda un alt scenariu.

Conversatia si crearea unei legaturi client-brand sunt semnificativ mai eficiente decat simpla vizualizare a unui videoclip sau click-ul pe un anunt. Acest tip de interactiune face ca utilizatorii sa se bucure de o experienta distractiva care dezvolta un sentiment emotional pozitiv fata de marca.

Raspunsuri directe de la clienti

Utilizatorii pot discuta direct cu chatbotii la fel cum fac si cu familia sau prietenii lor. In acest cadru foarte personal si deschis, chatbotii pot afla de la utilizatori raspunsuri la intrebabri care nu puteau fi incluse in anunturile traditionale. Intrebari precum:

  • “Unde locuiesti?”
  • “Ce muzica asculti?”
  • “Unde ai vrea sa calatoresti?”
  • “Ce parere ai despre cea mai recenta reclama la …?”

Astfel, intrebarile care erau percepute ca fiind agasante si ciudate provenind direct de la un brand, devin acum acceptabile din punct de vedere social si chiar binevenite in interactiunile cu chatbotii.

Afacerile se pot folosi de informatiile din conversatiile anterioare pentru a personaliza si mai mult convnvorbirile viitoare cu utilizatorii.

In practica, este foarte important ca brandurile sa pastreze un echilibru decent intre personalizare si confidentialitate.

Posibilitati culminante de personalizare

Anunturile pubilcitare au devenit tot mai personalizate in timp. Marile branduri cauta in permanenta noi modalitati de a aborda cat mai personal utilizatorii, fie prin anunturi grafice programate, fie direct prin posta.

Cu chatbotii, companiile pot personaliza fiecare conversatie cu utilizatorul.

Imaginea de marca este insuflata, de obicei, utilizatorilor prin anunturile tip banner, videoclipuri, panouri publicitare, etc. Un chatbot, pe de alta parte, devine o “personalitate in direct” care poate exprima mult mai multe valori in conversatii.

Anunturile traditionale incep sa fie din ce in ce ai putin agreate de catre utilizatori, chatbotii, pe de alta parte, atrag utilizatorii in acest joc al conversatiei. O serie de chatboti bine proiectati precum si o implementarea strategica a acestora reprezinta formula de viitor prin care brandurile isi vor spune povestea.